-
Introduktion
- Ngenic Energi AB, reg.nr 556369-7977, Kungsgatan 41, 753 21 Uppsala, (”Ngenic”), tillhandahåller tjänsterna Tune, en dynamisk termostat för vattenburna värmesystem som möjliggör styrning av värmeförbrukning, och AirPatrol, ett system som möjliggör styrning av värmepump och luftkonditionering, inklusive, för såväl Tune som AirPatrol, i förekommande fall tillhörande Utrustning (vilket definieras i punkt 5.1 nedan). För tjänsterna Tune och AirPatrol samt tillhörande Utrustning (gemensamt ”Tjänsten”) gäller nedanstående villkor (”Villkoren”). Genom att aktivera ett användarkonto hos Ngenic (”Kontot”) och acceptera Villkoren ingår tjänstanvändaren (”Användaren”) och Ngenic ett avtal (”Avtalet”) som berättigar Användaren att i enlighet med dessa Villkor och orderbekräftelsen använda den eller de Tjänster som framgår av orderbekräftelsen. Orderbekräftelse avseende Tjänsten utgör en integrerad del av Avtalet. Ngenic och Användaren benämns var för sig som ”Part” och gemensamt som ”Parterna”.
- Genom att Användaren försäkrar att denne läst Villkoren och godkänner dessa accepterar Användaren att dennes rättigheter och skyldigheter med avseende på Tjänsten regleras av Villkoren och förbinder sig att följa dessa. Genom att godkänna Villkoren försäkrar Användaren att Användaren är behörig att ingå Avtalet samt att Användaren företräder sig själv och inte representerar någon annan i avtalsrelationen.
- Dessa Villkor gäller endast i de fall Användaren ingår avtal direkt med Ngenic. För Användare som ingår avtal om Tjänsten med återförsäljare, gäller istället de villkor som framgår av avtalet med återförsäljaren.
-
Tjänsten
- Genom Tjänsten erhåller Användaren ett verktyg för att bland annat styra sin värme- och/eller energiförbrukning, i enlighet med vad som framgår av orderbekräftelsen och dessa Villkor.
- Användaren får tillgång till Tjänsten och Kontot via en mobilapplikation, webbsida eller annan internetbaserad plattform (”Appen”).
- Ngenic strävar efter att tillhandahålla Tjänsten 24 timmar per dygn, sju dagar i veckan. Ngenic garanterar emellertid inte att Tjänsten kommer att vara fri från fel eller avbrott under denna tid.
- Från tid till annan utför Ngenic underhåll och uppgraderingar av Tjänsten, vilket kan resultera i avbrott eller fel i denna. Ngenic eftersträvar att alltid informera om planerade underhåll på förhand, men kan inte garantera att meddelande härom alltid kommer att tillhandahållas. Därtill kan Tjänsten innehålla fel och “buggar” som kan leda till avbrott och fel. Användaren godkänner att Ngenic får kontakta Användaren för att samla in den information som behövs för att identifiera och åtgärda fel i Tjänsten.
- Ngenic förbehåller sig rätten att göra förändringar i funktionaliteten i och/eller paketeringen av Tjänsten. Ngenic kommer att meddela eventuella sådana förändringar skriftligen inom skälig tid, dock senast 30 dagar innan förändringen träder i kraft. Om Användaren inte önskar acceptera förändringen har Användaren rätt att, utan extra kostnad och senast den dag då ändringen träder i kraft, säga upp Avtalet till upphörande vid utgången av den period för vilken Användaren har betalat för Tjänsten. Uppsägning enligt denna punkt berättigar inte Användaren till återbetalning av redan erlagda avgifter för Tjänsten. Ngenic förbehåller sig rätten att genomföra sådana förändringar med omedelbar verkan om så krävs av säkerhetsskäl eller för att följa lagar, förordningar eller regler.
- Tjänstens funktionalitet och Användarens tillgång till Tjänsten är beroende av tjänster från tredje part (såsom internetleverantörer). Ngenic ansvarar inte för sådana tjänster eller leverantörer eller för betalning av eventuella avgifter till sådana leverantörer.
-
Förutsättningar för att använda tjänsten
- För att använda Tjänsten måste Användaren skapa ett Konto. Vid registreringen av Kontot är Användaren skyldig att ange korrekta och fullständiga uppgifter. Under avtalstiden är Användaren också skyldig att uppdatera uppgifterna om de skulle komma att ändras. Om någon information är felaktig eller ofullständig, har Ngenic rätt att avsluta Kontot och avbryta Användarens tillgång till Tjänsten.
- De tekniska krav som Ngenic ställer på Användarens värmesystem och övrig utrustning anges i Appen eller på Ngenics webbsida (”Webbsidan”). Vid förändringar i tekniska krav kommuniceras dessa till Användaren i enlighet med punkt 15.1.
- Tjänstens funktionalitet kräver att Användaren bereder Utrustningen och eventuell annan hårdvara kontinuerlig tillgång till internet.
-
Support och underhåll
- Ngenic tillhandahåller normalt support avseende Tjänsten (inklusive Utrustning) via de kanaler och under de tider som vid var tid anges på Webbsidan. Ngenic tillhandahåller dock inte support avseende annan utrustning eller andra tjänster.
- Support som avser fel i Tjänsten tillhandahålls kostnadsfritt av Ngenic till Användaren. Ngenic har dock rätt att ta ut skälig ersättning i enlighet med Ngenics vid var tid gällande prislista för support (i) som föranleds av att Användarens egen utrustning inte möter de krav som anges i Avtalet, och/eller (ii) i den utsträckning som support föranleds av att Användaren inte i skälig utsträckning samarbetar med Ngenic i enlighet med vad som anges i Villkoren eller annorstädes.
- Användaren ska vid behov ge Ngenic, eller den som Ngenic utser, tillträde till bostad/lokal för felsökning, underhåll, montering eller demontering av Tjänsten och/eller Utrustning. Användaren och Ngenic ska komma överens om en tid för sådana insatser. Användaren ska vara behjälplig i samband med sådana insatser och, om Ngenic begär det, vara fysiskt närvarande vid sådana insatser.
-
Utrustning
- Tjänstens funktionalitet kräver användning av och uppkoppling mot särskild hårdvara (”Utrustning”) som upplåts till Användaren genom uthyrning. Utrustningen är Ngenics egendom och Ngenic förbehåller sig äganderätten till Utrustningen.
- Användaren förbinder sig beträffande Utrustningen att:
- väl vårda och inte göra ingrepp i eller manipulera Utrustningen;
- inte sälja, hyra ut, låna ut, pantsätta eller på annat sätt överlåta eller olovligt förfoga över Utrustningen, eller vidta annan åtgärd varigenom Ngenics rätt till Utrustningen äventyras;
- ansvara för att Utrustningen inte skadas av förstörande impulser via ansluten el eller signalkabel (t.ex. till följd av åsknedslag);
- inte införliva Utrustningen med annat objekt på sådant sätt att Ngenics rätt till Utrustningen äventyras eller inte kan hävdas mot tredje man; och
- förvara Utrustningen på ett betryggande sätt så att obehörig åtkomst förhindras.
- Felaktig Utrustning byts ut eller repareras utan kostnad för Användaren under förutsättning att felet inte har orsakats av Användaren eller av någon för vilken Användaren svarar. För utbyte eller reparation i fall då felet har orsakats av Användaren eller av någon för vilken Användaren svarar, eller vid ersättning av Utrustning om denna förlorats eller stulits, ska Användaren ersätta Ngenic för kostnader för reparation, utbyte, och/eller ersättning av Utrustning, enligt Ngenics vid var tid gällande prislista. Stulen Utrustning ska polisanmälas och kopia på anmälan ska sändas till Ngenic.
- Om Avtalet upphör ska Användaren inom trettio (30) dagar efter Avtalets upphörande återlämna Utrustningen till den mottagare som Ngenic meddelar. Eventuella kostnader för återlämnandet betalas av Användaren. Återlämnas inte Utrustning inom denna tid, har Ngenic rätt att på Användarens bekostnad ansöka om handräckning eller annan liknande åtgärd för att återfå Utrustningen eller debitera Användaren kostnaden för Utrustningen enligt Ngenics vid var tid gällande prislista. Ej returnerad, skadad eller stulen Utrustning ersätts av Användaren enligt Ngenics vid var tid gällande prislista.
- Bestämmelserna i denna punkt 5 gäller endast Utrustning som utgör del av Tjänsten och som tillhandahålls Användaren inom ramen för ett abonnemang som tecknas hos Ngenic. Komponenter, utrustning, tillbehör och annan hårdvara som Användaren köpt separat, eller äger sedan tidigare, omfattas inte av denna punkt 5.
-
Avgifter och betalning
- Information om vid var tid tillämpliga avgifter för Tjänsten anges på Webbsidan.
- Löpande avgifter för Tjänsten betalas i förskott med den frekvens som anges i orderbekräftelsen. Avgifterna betalas med kort eller annan vald betalningsmetod. I tillämpliga fall ansvarar Användaren för att vid betalning ange korrekt OCR-nummer eller liknande. Om Ngenic inte erhåller full betalning senast på förfallodagen har Ngenic rätt att debitera dröjsmålsränta enligt räntelagen, påminnelseavgift för skriftlig betalningspåminnelse och, i förekommande fall, kostnader för inkasso. Påminnelseavgifter och inkassokostnader tas ut med stöd av lagen om ersättning för inkassokostnader m.m.
- Användaren kan i tillämpliga fall välja att uppgradera Tjänsten. I dessa fall kan avgiften komma att justeras eller ytterligare avgifter tillkomma. Information om tillämpliga avgifter och betalningsvillkor tillhandahålls vid beställning och/eller i samband med att Tjänsten uppgraderas och därefter i enlighet med punkt 6.1, eller, i tillämpliga fall, i separat avtal eller andra tillämpliga villkor.
-
Prisändringar
Ngenic har rätt att när som helst justera avgifterna för Tjänsten. Ngenic kommer att meddela eventuella sådana prisändringar skriftligen inom skälig tid, dock senast 30 dagar innan prisändringen träder i kraft. Om Användaren inte önskar acceptera prisändringen har Användaren rätt att, utan extra kostnad och senast den dag då prisändringen träder i kraft, säga upp Avtalet till upphörande vid utgången av den period för vilken Användaren har betalat för Tjänsten. Uppsägning enligt denna punkt berättigar inte Användaren till återbetalning av redan erlagda avgifter för Tjänsten. Ngenic förbehåller sig rätten att genomföra prisändringar med omedelbar verkan om så krävs av säkerhetsskäl eller för att följa lagar, förordningar eller regler. Användaren kommer inte påverkas av prisändringen under uppsägningstiden.
-
Dataintegritet & säkerhet
- Användaren är skyldig att följa Ngenics vid var tid gällande rutiner och instruktioner för utformning av lösenord och andra inloggningsuppgifter, vilka återfinns på Webbsidan.
- Användaren förbinder sig att tillse att användarnamn, lösenord och andra inloggningsuppgifter till Tjänsten (”Kontouppgift”) förvaras på ett sådant sätt att obehöriga inte kan ta del av eller olovligt använda Tjänsten. Vid förlust av Utrustning eller vid risk för att Utrustning eller Tjänsten brukas eller kan komma att brukas av obehöriga (t.ex. om Kontouppgift förloras eller röjs) åligger det Användaren att omedelbart anmäla detta till Ngenics kundservice så att Ngenic kan spärra Användarens Konto och/eller tillgång till Tjänsten.
- Från det att anmälan enligt ovan har inkommit till Ngenic ansvarar Ngenic för kostnader som orsakats av obehörigt användande, förutsatt att Användaren inte:
- agerat svikligt eller vårdslöst;
- frivilligt har lämnat ut eller låtit annan använda en Värdehandling; eller
- på annat sätt förlorat eller röjt en Värdehandling och underlåtit att omedelbart efter upptäckt anmäla detta till Ngenic.
Oaktat vad som sägs ovan kvarstår Användarens ansvar för att betala tillämpliga avgifter för Tjänsten i enlighet med detta Avtal.
- För att skydda Användaren och Ngenic från att obehöriga använder Tjänsten har Ngenic rätt att spärra Användarens Konto och/eller tillgång till Tjänsten vid misstanke om att Utrustning eller Kontouppgifter har röjts, förlorats eller stulits, eller om det i övrigt finns anledning att anta att någon obehörig använder Tjänsten.
- Om Användarens Konto och/eller tillgång till Tjänsten spärras ska Användaren kontakta Ngenics kundservice. Ngenic återställer tillgång till Användarens Konto och/eller tillgång till Tjänsten så snart Ngenic verifierat att obehörig person inte har tillgång till Tjänsten eller Kontouppgifter. Användaren har inte rätt till avgiftsreducering för den tid Användarens Konto och/eller tillgång till Tjänsten varit spärrad.
- För information om hur Ngenic behandlar personuppgifter hänvisas till https://ngenic.se/dataskydd.
-
Användarriktlinjer
- Användaren åtar sig att följa rekommenderade anvisningar för användningen av Tjänsten som kan komma att publiceras i form av bruksanvisningar, FAQ:er, eller annat material från Ngenic eller av Ngenic godkänd partner.
- Användaren åtar sig vidare att vid användning av Tjänsten inte delta i aktiviteter som (a) är olagliga eller uppmuntrar till illegala handlingar, inklusive men inte begränsat till intrång i annans upphovsrätt; (b) innefattar skadlig mjukvara såsom ”malware”, trojanska hästar eller virus, eller på annat sätt förändrar användares upplevelse av Tjänsten; (c) försvårar eller hindrar driften av Tjänsten, eller som syftar till att identifiera sårbarheter i Tjänsten eller i underliggande infrastruktur; (d) syftar till att tränga igenom Ngenic och/eller dess underleverantörers säkerhetssystem; eller (e) på något sätt bryter mot Villkoren, enligt Ngenics skäliga bedömning.
-
Immateriella rättigheter
- Under förutsättning att Användaren följer alla villkor i detta Avtal och betalar samtliga tillämpliga avgifter i tid och i sin helhet, upplåter Ngenic till Användaren en icke-överlåtbar tidsbegränsad användarlicens till Tjänsten.
- Användaren har inte rätt att (i) överlåta, vidarelicensiera, kopiera, publicera eller distribuera Tjänsten; (ii) tillåta tredje part att använda Tjänsten; (iii) överlåta rättigheter som Användaren erhållit enligt Villkoren; (iv) kringgå någon av de tekniska begränsningarna av Tjänsten, (v) dekompilera eller på annat sätt demontera eller dekonstruera Tjänsten; (vi) manipulera mätdata; eller (vii) interagera med Tjänsten genom script, mjukvara eller annan automatiserad process utan godkännande av Ngenic.
- Användaren är ensam ägare till sådan data som Användaren tillhandahåller till Ngenic i eller genom Tjänsten (”Användardata”).
- Användaren ger Ngenic en världsomspännande, royaltyfri, oåterkallelig och icke-exklusiv rätt och licens att lagra, kopiera, modifiera, överföra, visa, analysera, aggregera och (i) använda Användardata för att tillhandahålla, ändra, uppgradera, förbättra och uppdatera Tjänsten, verifiera och analysera Användarens användning av Tjänsten, skapa nya tjänster och utforma erbjudanden, (ii) använda aggregerad Användardata i samband med marknadsföring, samt (iii) dela aggregerad eller pseudonymiserad Användardata med tredje part för Ngenics affärssyften, inklusive för att möjliggöra effektivare algoritmer och styrningar.
- Användaren är införstådd med att Ngenic använder sig av tredjepartsdatabehandlare i samband med tillhandahållandet av Tjänsterna och samtycker till att Ngenic, oaktat vad som anges häri, får överföra, lagra och på annat sätt behandla Användardata med hjälp av sådana tredjepartsbehandlare för tillhandahållandet av Tjänsterna till Användaren.
- Oaktat vad som sägs i denna punkt 10 i dessa Villkor ska ingenting i Avtalet påverka en Parts rättigheter till sina befintliga patent, upphovsrätter, varumärken, företagsnamn, designrättigheter (oavsett om de är registrerade eller inte), proprietär information, kod, algoritmer, designdokument, ritningar, planer eller någon annan immateriell rättighet, oavsett om de är registrerade eller inte (”Immateriella rättigheter”), know-how eller data som ägs eller kontrolleras vid ikraftträdandet av detta Avtal eller som utvecklats av en Part utanför Tjänsten och utan att förlita sig på den andra Partens material eller information (”Bakgrunds-IP”), och inte heller tolkas som beviljande av någon licens till sådan Bakgrunds-IP om det inte uttryckligen anges häri.
- Oaktat andra bestämmelser i detta Avtal bekräftar och samtycker Användaren till att Användardata och alla andra uppgifter som tillhandahålls av Ngenic enligt detta Avtal, nedan gemensamt kallade ”Tjänstedata”, kan vara proprietär och innehålla värdefulla företagshemligheter som tillhör Ngenic. Användaren är uttryckligen förbjuden att använda Tjänstedata, vare sig direkt eller indirekt, för följande ändamål utan föregående skriftligt medgivande från Ngenic:
- utveckla, träna eller förbättra, eller försöka träna, utveckla eller förbättra, maskininlärningsalgoritmer, algoritmer för artificiell intelligens eller andra liknande modeller baserade på tillhandahållna Tjänstedata;
- hjälpa, underlätta eller på något sätt bidra till träning, utveckling eller förbättring av maskininlärningsalgoritmer, algoritmer för artificiell intelligens eller liknande modeller av tredje part med hjälp av tillhandahållna Tjänstedata; eller
- utveckla, försöka utveckla eller hjälpa andra att utveckla konkurrerande produkter, tjänster eller tekniker som använder eller är baserade på tillhandahållna Tjänstedata.
- Användaren ska se till att all Tjänstedata används uteslutande för Användarens privata bruk och inte lämnas ut till någon tredje part, förutom i enlighet med vad som uttryckligen godkänts av Ngenic eller på annat sätt som krävs enligt lag.
-
Ansvarsbegränsning
- Ngenic ansvarar inte under några omständigheter för skada som beror på omständighet utanför Ngenics kontroll, som Ngenic inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid ingåendet av Avtalet, och vars följder Ngenic inte skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit, t.ex. atmosfäriska eller tekniska störningar, skada som tillfogats Användaren av tredje man, arbetskonflikt (oavsett om den omfattar Ngenics personal eller inte), blixtnedslag, strömavbrott, brand, explosion, krig, upplopp, översvämning, hårt väder, naturkatastrof eller handling eller underlåtenhet från myndighet eller annan för vilken Ngenic inte svarar. Ngenic är befriad från skyldighet att fullgöra viss förpliktelse enligt Avtalet under den tid sådan omständighet består.
- Ngenics ansvar omfattar inte indirekt skada, ökade kostnader, eller andra förluster i samband med användningen av eller utebliven användning av Tjänsten, i den utsträckning som tillämplig lag tillåter. På grund av den stora komplexiteten och variationen i driftförutsättningarna för Tjänsten, kan Ngenic inte garantera minskad energiförbrukning, sänkt energikostnad, eller på annat sätt ”optimal” energianvändning.
- Ngenic ansvarar inte för skada som uppkommer till följd av att Användaren inte följt uppställda riktlinjer enligt punkt 9.
- Om Användaren upptäcker fel i Tjänsten som inte beror på Användaren (inklusive Användarens digitala miljö och de förutsättningar som anges i punkt 3 ovan), eller någon i Användarens hushåll som använder Användarens konto, har Användaren rätt att få felet åtgärdat. Ngenic svarar för kostnader för avhjälpande av felet om felet beror på Ngenic. Användarens rätt att påtala fel löper ut två (2) månader efter att Avtalet upphört. Om Användaren inte meddelar Ngenic om fel i tjänsten inom de nämnda tidsramarna kommer Användaren att förlora rätten att få felet åtgärdat.
- Ngenic förbehåller sig rätten att debitera Användaren för eventuella kostnader för avhjälpande av fel som är hänförliga till Användaren enligt ovan.
- Observera att Användaren enligt lag måste samarbeta med Ngenic för att göra det möjligt för Ngenic att utreda om orsaken till felet ligger hos Användaren. Om Användaren inte samarbetar i rimlig omfattning är det istället Användaren som är ansvarig för att visa att felet beror på Ngenic.
-
Avtalstid och uppsägning
- Avtalet gäller tills vidare. Användaren har rätt att när som helst säga upp Avtalet och avsluta sitt Konto via Appen, Webbsidan eller e-post till support@ngenic.se, till upphörande vid utgången av den period för vilken Användaren har betalat för Tjänsten, förutsatt att annan uppsägningstid inte gäller enligt dessa Villkor. Notera att uppsägning enligt denna punkt inte berättigar Användaren till återbetalning av redan erlagda avgifter för Tjänsten.
- Ngenic har rätt att säga upp Avtalet med iakttagande av en uppsägningstid om två (2) månader (och med hänsyn till eventuell förbetald avgift för kommande tidsperiod).
- Ngenic har rätt att stänga av Användarens tillgång till Tjänsten och/eller säga upp Avtalet till omedelbart upphörande om Användaren inte betalar tillämpliga avgifter för Tjänsten och inte heller inom skälig tid efter påminnelse därom.
- Ngenic har rätt att spärra Användarens Konto samt stänga av Användarens tillgång till Tjänsten och/eller säga upp Avtalet till omedelbart upphörande, om det kommer till Ngenics kännedom eller Ngenic annars har skälig anledning att anta att Användaren använder Tjänsten eller Kontot i strid med Avtalet eller gällande lag eller föreskrifter och Användaren trots meddelande härom inte upphör med agerandet.
- Avtalstiden och uppsägningstiden kan i enskilda fall skilja sig från vad som anges i dessa Villkor om Ngenic och Användaren har träffat en särskild överenskommelse därom.
-
Ångerrätt
- Om Användaren ingått Avtalet på distans eller utanför affärslokaler har Användaren rätt att frånträda Avtalet, förutsatt att Användaren meddelar Ngenic om detta inom 14 dagar från det att Avtalet ingicks (den så kallade ångerfristen).
- Ångerrätten kan utövas genom att använda Konsumentverkets standardformulär, vilket finns tillgängligt på www.konsumentverket.se
- Om Användaren utövar sin ångerrätt, ska Användaren på egen bekostnad sända tillbaka eventuell Utrustning till Ngenic eller till den som Ngenic anvisar. Utrustning bör returneras tillsammans med originalemballage samt alla tillbehör (såsom manualer, sladdar, etc.).
- Om Användaren utövar sin ångerrätt, ska Ngenic betala tillbaka vad Användaren har betalat till Ngenic. Återbetalning behöver dock inte göras förrän Ngenic, eller den som Ngenic anvisat, tagit emot eventuell Utrustning från Användaren eller Användaren visat att Utrustningen sänts tillbaka.
- Om Användaren utövar sin ångerrätt, ska Användaren ersätta Ngenic för eventuell värdeminskning av Utrustningen i den mån sådan värdeminskning beror på att Användaren hanterat Utrustningen i större omfattning än som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion.
- Denna punkt 13 gäller endast för Användare som är konsumenter, inte för Användare som är näringsidkare.
-
Överlåtelse
Användaren har inte rätt att överlåta rättigheter eller skyldigheter kopplade till Tjänsten eller till sitt Konto till annan utan Ngenics skriftliga godkännande. Ngenic har rätt att helt eller delvis överlåta rättigheter och skyldigheter enligt Avtalet till annan part utan Användarens samtycke.
-
Övrigt
- Skriftliga meddelanden från Ngenic till Användaren avfattas på svenska eller engelska och publiceras i Appen och/eller skickas per e-post till den e-postadress som Användaren angivit för sitt Konto. Meddelande som på så sätt har sänts till Användaren ska anses ha kommit denne tillhanda senast påföljande dag. Användaren godkänner således att upplysningar som krävs enligt lag och annan information om dennes juridiska rättigheter och skyldigheter samt avseende Tjänsten kan sändas till Användaren elektroniskt. Användaren godkänner vidare att Användarens elektroniska signatur ska ha samma verkan som en signatur i bläck.
- Ngenic har rätt att från tid till annan göra tillägg till och ändringar i Avtalet. Användaren ska underrättas om sådana ändringar eller tillägg senast 30 dagar före ikraftträdandet. Om Användaren inte accepterar aviserade ändringar eller tillägg har denne rätt att säga upp Avtalet på sätt som anges i punkt 12.1. Om Användaren inte har underrättat Ngenic om att denne inte godkänner ändringarna eller tilläggen senast dagen före den dag då ändringarna eller tilläggen träder i kraft, anses Användaren ha godkänt dem.
- Ngenic har rätt att med omedelbar verkan göra de tillägg till och ändringar i Tjänsten och/eller Avtalet som föranleds av lag, förordning eller myndighetsbeslut.
- Tvist angående tolkning och tillämpning av Avtalet, som inte kan lösas efter förhandling mellan Parterna, ska avgöras i svensk domstol enligt svensk rätt. Användaren kan dessutom vända sig till den kommunala konsumentvägledningen för rådgivning eller hänskjuta tvisten till Allmänna Reklamationsnämnden (”ARN”), i de fall ARN är behörig. Vid gränsöverskridande köp av tjänst eller komponenter via Ngenics hemsida kan Användaren även vända sig till EU-kommissionen för Online Dispute Resolution på http://ec.europa.eu/consumers/odr.
- Användaren har rätt att skriftligen framföra klagomål till Ngenic. Kontaktuppgifter till Ngenic finns på Ngenic.se.
_______________
Dessa villkor gäller från och med 2025-07-16 eller från och med 2025-08-22 för befintliga användare.